Categories
  • Uncategorised 26
Residenssipäiväkirja | Mikael Brygger
  • Categories
  • rubikinkuutio.txt

    Tarvikkeet: Rubikin kuutio (3x3), valkoinen ja musta tussi.

    Alkuvalmistelut:

    1) Väritä kuutio (kuusi sivua eli 54 palaa) valkoiseksi.
    2) Valitse enintään 54 kirjainta ja kirjoita ne mustalla tussilla kuution sivuille, mielivaltaisen tai harkitun satunnaisessa järjestyksessä niin, että jokainen pala sisältää korkeintaan yhden kirjaimen.
    3) Sekoita ja ratkaise kuutio.

    Pelin idea:

    Ratkaista kuutio runouden näkökulmasta mahdollisimman mielenkiintoisella tavalla. Rubikin kuutiota voi ajatella esim. yhtenä tai kuutena erillisenä runona. Pelissä ei ole mitään tiettyä ”voittoperustetta”. Voisi jopa ajatella, että pelin idea on tavallaan etsiä ja löytää uniikki victory condition annettujen sääntöjen ja runon kirjoittamisen puitteissa.

    (Huomattavasti yksinkertaisempi ja mielestäni toimivampi versio kokoelmassani Valikoima asteroideja [Poesia 2010] julkaistusta "Rubikin kuutiosta" [s. 38].

    04.11.2017 14:07
    Comments: 0
  • (Y/N): Kaksi- ja kolmiulotteiset tilat

    Kirjan sivu hallitsee pinta-alansa x–y-valtakuntaa. Kolmiulotteisuuden se luovuttaa lukijansa mielikuvitukselle ja immersiolle, virtuaalimaailmaan uppoamiselle, niin että ulkomaailma katoaa täysin. Kaksiulotteisessa avaruudessa taivaankappaleiden, näkyvän taivaan kohteiden, kuten kirjainten, tähtijoukkojen, sanojen, meteoriparvien ja tekstifragmenttien, paikka on suhteellinen toisiinsa nähden, mutta kolmiulotteisessa maailmassa näiden suhteiden välisten muodostelmien määrä on loputon. >>

    03.11.2017 10:11
  • GDC, IGF, Gamasutra, IndieGames.com

    Tämän torstain linkkivinkit löytyvät tästä tekstistä!

    Game Developers Conference (GDC) on pelintekijöiden suurin vuosittainen tapahtuma, joka sulkee sisälleen mm. indie-pelikehittäjien oman tapaamisen, Independent Games Festivalin (IGF). Yhdysvalloissa järjestettävä GDC kiinnostaa meitä siksikin, että sen Youtube-kanava sisältää aivan tolkuttoman määrän taltiointeja kaikille pelisuunnittelusta kiinnostuneille – laidasta laitaan!

    GDC:n taustalta löytyvällä kansainvälisellä UBM-mediayhtiöllä on muutenkin kiinnostava portfolio: pelinkehittäjien virtuaaliseksi kohtaamispaikaksi muodostunut Gamasutra on perustettu vuonna 1997. Kävin Gamasutran sivuilla ensimmäisen kerran vuosituhannen vaihteessa, ja olen siitä asti palannut satunnaisin väliajoin. Etenkin sivuston blogiosasto pitää otteessaan. Gamasutran vuonna 2005 perustettu sisarsivusto, IndieGames.com, puolestaan keskittyy indie-pelien maailmaan.

    02.11.2017 14:38
  • (Y/N): Koodit ja säännöt

    Peliä pelataksemme meidän ei tarvitse välttämättä hankkia noppaa ja kirjoittaa siihen kirjaimia. Kun peli tai sen mekaniikka on riittävän yksinkertainen, peliä voi pelata mielessään, ainakin tiettyyn tarkkuuteen ja pisteeseen asti. Vaikka ihmisen kyky simuloida tilanteita ja toimia teknisen tallennusvälineen kaltaisesti on rajallinen, mielikuvitus astuu paikkaamaan puutetta. >>

    01.11.2017 19:16
    Comments: 0
  • Puoliväliraportti

    Viime viikonloppuna residenssijaksoni käännähti viimeiselle puoliskolleen. Kahden ensimmäisen viikon jälkeen olen entistäkin innostuneempi ”pelillisen runouden työkalupakin kehittämisestä”. Minun piti kirjoittaa tässä blogissa huomattavasti enemmän muista digitaalisista ja pelillisistä töistäni, mutta pian huomasin, että huonosti kartoitetussa avaruudessa liikkuvan teoksen työstäminen kuukauden aikana on melkoinen haaste sekin. Niinpä tästä blogista on tullut eräänlainen muutosten ja muistiinpanojen loki.

    Tähän mennessä työkalupakissa on ilmestynyt seitsemän kirjoitusta, aina maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Perjantaina 10.11. ilmestyy viimeinen, kahdestoista kirjoitus. Tuo kyseinen teksti on Markku Eskelisen vieraskirjoitus, jossa hän esittelee työkalupakkia varten laatimansa tekstipelin tai teosidean.

    Matka nimeltä (Y/N) päättyy ja ei pääty residenssijakson aikana.

    Nyt kun käsitys kokonaisuudesta alkaa hahmottua, toivon että voisin täydentää työkalupakkia sekä leveys- että syvyyssuuntaan ja miettiä tekstien välistä järjestystä vielä residenssin päätyttyäkin. Toki huomattavasti rauhallisemmassa tahdissa! Lisäksi haluaisin kirjoittaa teokseen johdannon tai saatesanat vielä tämän vuoden kuluessa.

    Tähän mennessä matka on ollut innostava ja asiat edistyneet toivotulla tavalla.

    Erityiskiitos Nokturnon väelle! Teemu on ollut teknisenä tukena salamannopeasti aina tarvittaessa ja Virpin kanssa olemme viestitelleet päivittäin. Toivoisin, että valmiin työkalupakin taustakuvaksi saataisiin avaruusmatkailutemainen, tekstualisoitu tähtitaivas, johon Laurin suunnittelema logo koodaa tämän runouden lähiavaruuden asuttamista suunnittelevan startupimme.

    31.10.2017 15:57
    Comments: 0
  • (Y/N): Runo&Peli: säännöt (Penjami Lehto)

    Sisältö: tavoitekorttipakka, toimintakorttipakka, pussillinen sanoja, pussillinen päätteitä ja välimerkkejä. >>

    30.10.2017 13:38
    Comments: 0
← Previous
Next →
© 2017 Mikael Brygger | (Y/N) | Nokturnon digitaalinen residenssi
  • RSS
  • Etusivulle